Open brief aan het Stadsbestuur over fietsen in de sneeuw in Antwerpen

Beste schepen en ambtenaren van de dienst Stadsbeheer,

Het moet me even van het hart. De sneeuwpracht van de afgelopen dagen was regelrechte sneeuwellende voor de fietsers in Antwerpen. Ik woon in Borgerhout, de kinderen gaan naar school in Deurne, ik werk in Merksem en sport op het Kiel – dus mijn dagelijkse fietskilometers lopen over veelgebruikte fietsassen zoals het Singelfietspad, het Ringfietspad, over het kanaal aan het Sportpaleis, de Plantin-Moretuslei, de Belgiëlei en de Jan Van Rijswijcklaan. Niet bepaald achterlijke kleine straatjes zou ik denken, en veel ervan fiets ik ook nog eens met twee kuikens van 5 en 7. En ik kan getuigen: noch gisteravond, noch vanochtend, noch deze avond waren de fietspaden op deze assen ijsvrij. Het was te voet door de sneeuw, afstappen, stukjes rijden, glijden en schuiven. Echt een stresserende ervaring, zo slim door Antwerpen.

Gisteren dacht ik nog vol begrip ‘Jaa, de stadsdiensten zijn in snelheid gepakt’. Maar deze ochtend vlamden de auto’s wél lekker op deze assen, netjes aan 50 of 70 km per uur, voorbij (moddersneeuw op ons arme fietsers spattend, uiteraard). En wij fietsers konden nog staan sukkelen en schuiven. En bij elke kilometer, bij elk ijsmoddernat kruispunt, werd ik kwader en kwader. Verdomme zeg, wat een geknoei!

En ik werd pas helemàal pissed toen ik op de Facebookgroep ‘Met de Fiets in’t Stad’ las dat iemand de Blauwe Lijn had gebeld om hier uitleg over te krijgen, die werd verwezen naar het contactcenter van de Stad, die weer verwezen naar de Blauwe Lijn, enfin, toen men eindelijk -vanmiddag om 14u, twee dagen na de eerste sneeuwval op zondag- iemand van de dienst Stadsbeheer aan de lijn had, wist men daar zonder blikken of blozen doodleuk te melden: ‘Oh, maar er is overal gestrooid nu hoor mevrouw! De fietspaden zijn vrij!’ NIET DUS. Dat is toch om helemaal onnozel van te worden?

ijs
Dat alle fietspaden niet in 24 uur vrij kunnen gemaakt worden is éen ding, dat ik met een beetje deftige uitleg of excuses zelfs nog zou kunnen aanvaarden.
Maar het uren halsbrekend gesukkel en geglij van mij en van zovele Antwerpse fietsers gewoon wegwuiven met een ‘Nee hoor!’ -dat is nu eens echt om te rotten. Na ni zwanzen eej! 
 
Ik stel trouwens vast dat klachten hierover blijkbaar door de stadsdiensten werden geblokkeerd. De contactpersoon voor het sneeuw- en ijzelplan is vandaag van de website verwijderd én de mail-mogelijkheid naar de stadsdiensten op de pagina over sneeuwbestrijding is ook geblokkeerd. Eventjes geen zin in feedback? Beetje stresserend, die regen -of misschien sneeuwstorm (ha, ha) van klachten?

 

Beste stadsbestuur, is het zo onredelijk dat ik als burger wil weten welke bende klungels hiervoor verantwoordelijk is? Wat is er misgelopen met het nochtans voorhanden en goed uitziende ‘IJzelplan’? Was er misschien een verantwoordelijke met congé? Zijn de budgetten voor strooiwagens op? Het pekelzout over datum? Komaan zeg, wij willen een deftige uitleg!

 

 

Anders is het gewoon lachen in het gezicht van uw burgers. Zoals een kind dat met een rapport met tien nullen en éen vijf binnenkomt en zegt, wijzend naar die ene vijf, ‘Nee hoor, ik ben erdoor!’

 

Oplossingsgerichte geruchten gonsden, op de bovenvermelde Facebookgroep, dat als het fietspad niet ijs- of ijzelvrij is, je op de -inderdaad ijsvrije- autobaan mag fietsen. Dat heb ik daarnet dan ook, ‘fokdees‘-gewijs, even gedaan, op de Jan Van Rijswijcklaan. Ik kan u zeggen, dat was bepaald geen prettige ervaring. En maar toeteren die auto’s, driftig wijzend naar die ijsmodderbaan die voor een fietspad moet doorgaan. Geen denken aan dat ik dat met mijn kinderen doe. Ik ben mijn leven nog niet beu, dank u.

En helemàal als ‘top of the bill’ lees ik op jullie website ‘De fiets staat centraal in het mobiliteitsverhaal van de stad.’ NEEN. Gisteren en vandaag stond niét de fiets, maar overduidelijk de auto centraal. Antwerpen fietsstad? Schaam u.

Hiermee wil ik niet gezegd hebben dat de Stad ook geen goede dingen doet. Maar dat is nu even echt helemaal buiten de kwestie. Ik nodig u en de andere schepenen warm uit om eens de hele dag de proef op de som te gaan nemen -op de fiets. Ik vraag me al lang af of jullie dat eigenlijk soms wel eens doen. Tip: begin op de brug over de Ring aan de Jan Van Rijswijcklaan. Sneeuwpret gegarandeerd! En hopelijk een ritje dat leidt tot een centrale plaats voor de fiets -niet enkel in theorie, maar ook in de praktijk. Alvast bedankt!

Een bezorgde burger,
Fenna Bouve

Foto: Raf Hellemans

70 thoughts on “Open brief aan het Stadsbestuur over fietsen in de sneeuw in Antwerpen

  1. Mag ik deze brief volledig onderschrijven? Ik fiets al een jaar of 10 dagelijks van Deurne naar andere districten (momenteel Berchem). Meestal langs het ringfietspad. In die 10 jaar heeft het al enkele keren deftig gesneeuwd maar nog nooit (echt nog nooit) lag het er na 2 dagen nog steeds zo bij. De persoon die verantwoordelijk is voor dit plan is toe aan een andere functie. Deze kan ie niet. En als het het gevolg is van bezuiniging op besparing na bezuiniging, dan was dat zoals zo vaak de foute keuze.

    • Even terug in de tijd: jaren 70.Fietste toen niet in Antwerpen, maar vlakbij Turnhout. Strooiwagens maakten de grote verbinding Antwerpen -Turnhout sneeuwvrij. Fietspad mooi afgescheiden achter bomen, maar suasi onbereidbaar. Naar school: je zag duidelijk dat er anderen vroeger (moeten) beginnen dus zijn er spportjes getrokken en terug aangevroren. ‘s Avonds nog erger: alles overdag een klein beetje ontdooid, maar tegen 16u30 keihard en spekglad.
      Behalve in Vosselaar : daar hadden ze het fietspad in 2 richtingen vrijgemaakt, vrij gekrabd.
      Maar een murgebeester die daarvoor in 2017 zijn bevriende (bouw- en wegen-) bedrijven voor inzet, krijgt tegenwind van (bijna) iedereen.
      Toen kon dat nog.

  2. Idem dito hier in Gent vandaag. Ik had veel spijt dat ik mijn fiets genomen had, moest duwen… in de sneeuw. Was beter gewoon te voet gegaan. Enkele keren lag ik bijna op de grond. Ik durfde niet meer te fietsen. Bij het terugkeren naar huis ben ik gewoon op straat gaan stappen. Heel gevaarlijk. Maar nog gevaarlijker zijn die fietspaden en voetpaden die men links laat liggen. Alles voor het autoverkeer. De rest mag stikken.

  3. Ik zag zelfs een combi die een fietser vriendelijk verzocht om van de heilige autorijbaan weg te gaan en op het ijs fietspad te gaan rijden. Het was te gevaarlijk tussen de auto’s… Dat was op de brug over de ring op de Jan van rijswijcklaan. Ik zag ook twee fietsers flink onderuit gaan op ongestrooide fietspaden. En toch ben ik met mijn zoontje van 4 al sukkelend 2x te laat op school en 2x te laat op het werk geraakt met de fiets. Ook hier een noodkreet om meer begrip voor de zwakkere weggebruikers!

  4. Beste mensen, ik snap jullie frustratie. Door naar voren uit te glijden heb ik zelf mijn achterste bezeerd aan de stang van mijn fiets. Even later zag ik echter een schoonmaakwagen het ijs en de sneeuw van de fietspad zien verwijderen! Ze zijn er dus mee bezig!

  5. alle fietsers massaal de rijweg op, zodat het autoverkeer verder dichtslibt. Dan zal het stadsbestuur reageren!

    • Lijkt mij inderdaad een van de veiligste en krachtdadigste oplossingen. De wegcode voorziet dit ook uitdrukkelijk; enkel berijdbare fietspaden moeten verplicht worden gevolgd.

  6. Bart deWever houdt zich eerder bezig met dansen naar de & met het pijpen van Fernand Huts & consoorten ! Hij & zijn fascistisch regime gaat zwaar afgestraft worden bij volgende verkiezingen, reken maar ! Bon débarras ! Zet maar bij het huisvuil !

      • Dat is altijd de fout in deze commentaren ,ze beginnen en eindigen steeds met BDW en de essentie van de zaak gaat verloren .Dikwijls kennen deze fietsers de reglementen niet want bij de onberijdbaarheid van een fietspad mag je op de rijbaan rijden !

      • Wij fietser kennen het reglement maar zoals jij kan lezen, is dit het problem niet. Kan jij lezen anonymous?

  7. Het is inderdaad een schande, zelfs in de nabij gelegen dorpen zoals Kapellen, Ekeren, Hoevenen en Stabroek zijn de fietspaden om pisser van te worden. Ik rij elke dag langs de fietsostrade Kapellen-Noorderlaan. Dit is een schande, het was gisterenavond ijsvrij gemaakt, zodanig ijsvrij dat je als fietsende tegenliggers op 1 strookje moest rijden. Het fietspad aan Ekeren station lag er nog steeds onaangeroerd bij.
    Voor de moment is er niks slim naar Antwerpen aan. Laat ons met zen allen de auto nemen en uren in de file staan… De schepenen van Kapellen, Stabroek, Hoevenen en Ekeren mogen zelf eens het fietspad nemen!

    • Idem dito in Haacht, Aarschot, Lier. N-wegen zijn blijkbaar gewestwegen en daar zou de gemeente, stad ook denk dan, niks aan mogen doen. Parapluutje trek dan maar. En de toestand blijft.

      • Idem in gemeente Holsbeek, de rijweg is goed vrijgemaakt, maar nu 3 dagen later ligt het fietspad langs de ‘ruggengraat’ er nog steeds spekglad bij, bezaaid met bollen sneeuwijs om tussendoor te manouvreren…

  8. Ik ben helemaal mee met jullie !! Grote schande voor Antwerpen ! Maar ja wies schuld is het weer? Maar 80%van de voetpaden waren ook in geveegd! En dan maar boetes uitschrijven.

  9. Idem in Apen. Gevallen van een Velo op de weg als fietspad ongebruikbar was. Ouch! Kan niet werken vandag wegens blessure. Tijd en geld veloren!

  10. In Gent van hetzelfde. Toch krijgen we elk jaar grote beloftes (of is dat vooral met de verkiezingen….) dat fietsers voorgaan. Maar nee hoor, de rijbanen waren sneeuwvrij, de fietspaden vol sneeuw en smurrie. En wij hebben een fietsvriendelijke en groene schepen van mobiliteit…..:-)
    Tja.

  11. Ik heb vandaag van in de auto (sorry daarvoor) teken gedaan naar fietsers om op de rijbaan te komen rijden. St Bernardsesteenweg in Hoboken (Antwerpen) moet dagelijks 100’en schoolfietsers slikken die nu volop in de examens zitten. Er was niet 1 mm geruimd of gestrooid. Levensgevaarlijk op een fietspad dat rakelings naast een bijzonder drukke baan ligt waarop veel vracht- en busverkeer passeert… schijnbaar moet er dan toch eerst eens iets gebeuren…

  12. Geweldige brief, Fenna! Helaas is het overal van dat. Ik heb jaren geleden voor mijzelf beslist om geen bus meer te nemen naar het station van Leuven als het sneeuwt (die komt dan toch niet), en heb mij een setje spijkerbanden voor de fiets gekocht in een van die goede Duitse webshops voor fietsonderdelen. Ik moet nu wel harder trappen als er geen sneeuw ligt, en het krasselt op het asfalt, maar ik slip niet meer op sneeuw en ijs, wegligging en tractie zijn ongeveer zo als zou ik op een grindpad rijden. De fietspaden in mijn gemeente Holsbeek worden gewoon nooit geruimd of gestrooid, en ook in Kessel-Lo zijn er stukken van mijn traject die ze gewoon zo laten.

    Ik heb wel het voordeel dat ik een fiets met snelsluiters en twee paar wielen heb. Het kost mij dus niet veel tijd om even te versteken. Op een zware stadsfiets met versnellingsnaaf moet je iedere keer de banden vervangen, en die spijkerdingen zijn erg stug. Ik laat de mijne gewoon erop tot het einde van de winter.

  13. Hetzelfde op de Bredabaan. En ook hier veel getoeter omdat ik op de rijbaan ging fietsen na drie keer bijna onderuit gaan. En op het Twitter-Account van Antwerpen ook het antwoord dat er wel degelijk gestrooid is maar dat er meer doorgaand verkeer nodig is om het zout te laten werken…. Degoutant gewoon…

    • Vraag eens aan jullie korpschef wanneer de politie strenger gaat toezien op dit soort “asociale autobestuurders”? Dergelijke verkeersagressie is wraakroepend.

  14. Helemaal eens slim naar Antwerpen!
    Een schande en een toonbeeld van ondoordacht beleid!
    Ik fiets al 20 jaar door Antwerpen en het is telkens hetzelfde liedje als zulke weersomstandigheden zich voor doen.

  15. Schoten ook hoor. Sommige paden geveegd, uiteraard een dag na de autowegen. Sommigen helemaal niet (ook grote assen). Ga al enkele dagen te voet maar ik heb gelukkig een paar dagen vakantie en kan me dat dus nu permitteren.
    Laat ons niet vergeten : zolang NVA de plak zwaait, regeert koning auto.

    • En als Bart De Wever voorstelt om steuntrekkers in te zetten bij het sneeuwruimen krijgt hij ook heel de meute op z’n dak. Overal, in welke stad of gemeente in België, is er hetzelfde probleem. Meer materiaal aankopen en meen mensen aanwerven om gedurende één of enkele dagen per jaar in te zetten kost ook veel geld en doet de belastingen stijgen. Ook daar is niemand mee akkoord om meer te betalen. Ondanks alle inspanningen van iedereen moet het nog kunnen ook hé.

      • Ja, want steuntrekkers gaan het oplossen. Het is de plicht van iedereen om de stoep voor je huis sneeuwvrij te maken. Dus dat is weer zo’n goedkoop schot voor de boeg.

  16. Ook in Herentals en omstreken van hetzelfde laken ‘n (natte) broek.
    Ijsbrokken op de fietspaden of rondvliegende smurrie van voorbij vliegende auto’s.
    Leve de fiets(-er) !

  17. Volledig mee akkoord!zelfs deze ochtend woensdag 13 december is het kruispunt dingen plantin moretuslei en verder richting erasmusziekenhuis een puinhoop.fietsbeleid draait op niets uit of enkel dat king auto nog altijd op plaats 1 staat. Een fietsstad als Kopenhagen zou de verantwoordelijken de ogen kunnen doen openen maar je moet dan ook wel kijken en er iets mee doen.

  18. Op de Lambrechtshoekenlaan in Merksem waren de fietspaden vrij gemaakt maar de voetpaden niet zodat de voetgangers( begrijpelijk) over de fietspaden liepen en de fietser door sneeuw en ijs mocht ploeteren.

  19. Helemaal mee eens, als kotstudent van UAntwerpen leg ik dagelijks een aantal kilometers met een antwerp Velo fietske, VRESELIJK! Rond de campussen, de fietsstations zelf, de voetpaden, oversteekpunten, alles hier in wilrijk zit vast.

  20. Ik ben het hier 100% mee eens. Compleet belachelijk deze situatie.
    Teleporteren de mensen van het Stadsbestuur soms naar hun werk, want elke debiel ziet toch dat de stad volledig stil staat en dat de luchtverontreiniging van het niveautje USSR is.

  21. Een goed voorbeeld kan de stad vinden in Borsbeek. Hier worden van dag 1 fietspaden vrijgehouden. Oprechte excuses gevraagd van de Stad aan iedereen die gevallen of gehinderd is? Als automobilist ben ik echt geschrokken van de perikelen die ik gezien heb. Veel valpartijen gezien. Om de fietsers te vragen om op de rijbaan te rijden is echt geen oplossing. Vaak geen respect vanuit de automobilist. No more excuses en een fietsbeleid aangepast aan de noden in en rond de stad.

  22. Onze schepen van MOBILITEIT is HEEEEEL druk bezig om zijn 40 mandaten uit te voeren…. en mobiliteit komt op plaats 41… dus weet voor wie je moet stemmen de volgende keer 🙂

  23. Na 3 dagen was het ringfietspad nog steeds besneeuwd zo ook de borsbeekbrug, de posthofbrug, de fiets en voetgangersbrug, de brug aan de grote Steenweg,.. Alle routes geprobeerd 3 keer naar school gegleden met 2 kleine kindjes. Ik wil graag een stadsbestuur dat verplaatsingen met fiets of te voet en het openbaar vervoer voorop stelt. Mensen kiezen de veiligste en snelste optie en dat blijft jammer genoeg de auto in Antwerpen.

  24. we reden gisteren op de krijgsbaan in Hoboken vlak voor het zwembad was er 1 persoon,ik her haal 1 persoon ,met een schop de sneeuw aan het ruimen van het fietspad . Wij richting Hemiksem zagen wij daar ook 1 persoon het fietspad sneeuwvrij maken met een groot verschil hij zat op een voertuig die vlotjes vooruit ging en wat verder stond er 3 a 4 man de bushalte aan het vrijmaken .Maar wat wil je zelfs de straten in Hoboken waren niet geruimd

  25. Ik heb heel veel werknemers van de Stad gezien die voetpaden sneeuw- en ijzelvrij aan het maken waren, nochtans niet hun taak maar de verantwoordelijkheid van de burger. Staat zwart op wit in de politiecodex. Wat mij betreft mogen ze dit volgende keer dus achterwege laten en zich focussen op de fietspaden en oversteekplaatsen, hetgeen effectief tot hun kerntaken behoord. En laat de mensen op de voetpaden maar vallen dan, hoe meer gebroken benen en schedelbreuken hoe beter, tot iedereen eindelijk eens gaat beseffen wat hun eigen verantwoordelijkheid is ipv altijd naar een ander te wijzen. Kan je jezelf voorstellen hoeveel werkmensen van de Stad er zouden kunnen worden vrijgemaakt voor andere taken indien iedere burger zijn/haar verantwoordelijkheid niet meer zou ontlopen? En ook eens wat trots aan de dag zou leggen als het aankomt op zwerfvuil, onkruid, hondenpoep in de eigen straat? Het zou een wereld van verschil geven.

  26. Ik heb vanmorgend heel boos gebeld en al de straten doorgeven die ijsglad waren. De boomsesteenweg was al 3 dagen een glijbaan. Schandalig. Toen ik belde vanmorgen zeiden ze dat ze dat zo vlug mogelijk gingen doen. En rond 12 was het zo ver ze waren.ah strooien!!

  27. Ook in sintKatelijne Waver, invalsweg naar Mechelen. Autoweg vrij , fietspad een ramp. Ik heb op de weg gefietst. Spijtig de autos moesten maar wachten . Later op de avond moest ik terug de baan op, weer op straat gefietst maar toen was alles glad en ben ik onderuitgegaan. Heb hier melding van gemaakt want je kan de gemeente aansprakelijk stellen voor gelede schade.

  28. Als ze al die langdurige loontrekkers een keer laten helpen en elk één fietspad zouden laten kuisen dan zou het hier potverdorie héél proper zijn!!

  29. man man man, ‘t was gewoon voor iedereen miserie op de baan. Niet enkel voor de fietsers. En ik heb wijselijk men fiets niet aangeraakt en alles te voet gedaan. Beetje positivisme mag wel hier :).

  30. Ik onderschrijf ook volledig de brief. ik rij elke dag van Zoersel naar Antwerpen-zuid en moest gisteren vaststellen dat ik dikke ellende had van Antwerpen-zuid tot het begin van het Rivierenhof. (5km) . De fietspaden die ik daar gebruik hebben volgens de stadplannen absolute strooiprioriteit;;;
    De rest van het traject (17 km) verliep naargelang de weesromstigheden vrij vlot.
    Het absolute diepteput was de situatie aan de Stenenbrug. (zelfs vanmiddag nog steeds niet befietsbaar)
    Misschien moeten de stadsdiensten eens gaan horen bij die van de provincie. Alle verharde wegen in het Riverenhof lagen er dinsdagavond uitstekend bij;;;

  31. Ik onderschrijf dit ook. Ik fiets langs de fietsostrade. Ik zag de grens tussen stad en Mortsel nog nooit zo fel! Als Mortsel het fietspad volledig vrij kan krijgen, moet Antwerpen daar toch ook in slagen?? Slechte reclame. En de anonieme hiervoor: 9-10 km te voet als woon-werkverkeer: ik wil het je wel eens zien doen!

    • Volledig mee eens. In Mortsel waren de fietspaden wel sneeuwvrij gemaakt. Je zag waar de sneeuwruimer gestopt was: aan het begin van ‘t stad. Andere steden slagen er dus blijkbaar wel in.

  32. Ik onderschrijf dit ook. Je kan als fietser meestal enkel terecht op de rijbaan. Regelrechte discriminatie ten voordele van koning auto!

  33. Bij deze wil ik me volledig aansluiten bij de open brief. Zelfs in het rivierenhof, provinciaal domein, was het beter fiets dan op Ruggenveldlaan bvb. En inderdaad een aantal stukken voor koning auto rijden. Amaai wat een getoeter, claxonades. Rijd dagelijks van Stenenbrug naar Wijnegem. (Foto’s beschikbaar)

  34. fietsostrade Kapellen naar Antwerpen(luchtbal ) (langs de trein)2 dagen niet vrijgemaakt !! fietspad aan brug over de Noorderlaan , levensgevaarlijk en dit ook 2 dagen , dat het s morgens niet allemaal lukt , totdaaraantoe mr dan toch zeker tegen s avonds!!! neem een voorbeeld aan Kopenhagen , daar maken ze eerst de fietspaden vrij en pas daarna de autobanen!!

  35. Maandag lag ook de Boomsesteenweg Jules Moretuselei Sneeuwbeslaan Spoorweglaan er slecht bij. Een uur ploeteren en schuiven, af en toe op de rijbaan om toch maar vooruit te geraken Pas in Mortsel kwam ik een een geveegd fietspad tegen, niet toevallig buiten ‘t Stad. Hier werd reeds op maandagavond uitgereden over de hoofdfietspaden. Ontmoedigend fietsen in de grootstad.

  36. Ook ik zou de brief graag onderschrijven – dat het anders kan, bewijst (telkens opnieuw) het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ik reed de afgelopen dagen zowel in Antwerpen als Brussel. In Brussel waren de afgelopen twee sneeuwbuien de fietspaden op mijn route ‘s morgens telkens al geveegd en gestrooid. In Antwerpen ben ik verschillende keren moeten afstappen omdat ik er niet doorgeraakte en het fietspad gewoon te gevaarlijk was.

  37. Helemaal mee eens. Ik zou zeggen neem een voorbeeld aan de stad Mortsel, en ik zeg dit nu niet omdat ik daar inwoner ben. Toen ik maandagavond vanuit schoten met de fiets huiswaarts keerde was het over het hele traject op de fietsostrade ellende troef. Het is pas toen ik de grens Berchem Mortsel bereikte dat het fietspad sneeuwvrij gemaakt was. Chapeau stad Mortsel

  38. Ook ik zou dit graag onderschrijven. Omwille van de slechte fietspaden ben ik 200 meter later terug naar huis gekeerd en heb mijn auto genomen. Ik betreur het enorm dat ik dit moest doen. Ik vind het schandelijk om de auto te moeten nemen voor 4 km maar kon me geen gebroken ledematen permitteren. Ook het openbaar vervoer liet de wensen over waardoor dit geen betrouwbaar alternatief vormde om mijn afspraken zonder al te veel vertraging na te komen. Chapeau voor alle fietsers die ik heb zien ploeteren, te voet naast de fiets. Hopelijk zijn jullie er heelhuids vanaf gekomen.

  39. Als fiets pendelaar begrijp ik je frustratie heel goed. Maar ik vind het logisch dat de wegen prioriteit genieten bij het ijsvrij maken. Fietspaden dienen enkel voor persoonlijk transport, waar de rijbanen de primaire slagader is van alle logistiek in dit land. Ik spreek dan niet enkel over de hulpdiensten, maar ook over de nutsmaatschappijen en zelfs de transport sector die hiervan 100% afhankelijk zijn. Een fietser geraakt niet vast, blockeert niet en kan altijd te voet verder. Dat gaan niet gezegd worden van die andere voertuigen. De betreffende diensten dienen hun werk te coordineren en uit te voeren. Een meldpunt, hetzij contactinformatie of een website is een hulpmiddel. Als dit plots gebruikt wordt als uitlaatklep voor verzuurde egocentrische mensen die vinden dat hun zorgen prioriteit zijn en een persoonlijk excuus verwachten voor hun ongemakt, dan begrijp ik dat ze die informatie offline halen.

    • Mijn excuses voor de taalfouten in bovenstaand bericht, ik heb niet de mogelijkheid deze nog te verbeteren.

    • Dit is een schoolvoorbeeld van autocentrisme… Fietsers zijn het meest kwetsbaar en vele fietsers hebben geen ander vervoermiddel. Wil je nu echt dat ik 8 km naar mijn werk wandel? Automobilisten kunnen zich ook voorzien op winterse toestanden: winterbanden, leren rijden (dat zou veel andere problemen oplossen), trager rijden, ….
      Op deze manier kan je alles wegzetten als onnodig. We hebben een maatschappij die veel kan (zie andere gemeenten of parken in beheer door andere instanties dan de stad). Helaas kiest Antwerpen er voor om te liegen in communicatie (het is gebeurd / met man en macht / onverwacht / alles wat we kunnen / extreem weer / …). Dit is gewoon het gevolg van alles op minimumcapaciteit te laten draaien in combinatie met een absolute minachting voor fietsers. Dezelfde minachting die jij hier presenteert: auto’s zijn economisch belangrijker / logistiek / kosten / … Fietsers kunnen voor zichzelf zorgen, te voet gaan, zijn een marginaal verschijnsel.

  40. Beste Fenna, Bedankt voor het verwoorden van de ellende die we als fietsers moeten ondergaan, omdat onze verkozenen proberen te fantaseren over hoe het moet zijn als fietser, omdat de dagelijkse rit vanuit de auto (eventueel met chauffeur) hun zicht op de werkelijkheid vertroebelt.
    Fons

    • Ps: de fietspaden op de grote assen in Mortsel waren excellent sneeuwvrij gemaakt. Proficiat stadsbestuur Mortsel.

  41. Zo correct verwoord. Fiets elke dag van Wommelgem( grens Ranst) naar centrum Antwerpen. Na 1 km ben ik teruggedraaid en heb ik het openbaar vervoer gebruikt . Dinsdag vertrokken om 8 u en aangekomen om 10.00. ( 12 km) Ook in Wommelgem was de situatie verschrikkelijk. Zelfs woensdag was het nog te gevaarlijk. Vandaag dan eindelijk de fiets terug kunnen nemen. Antwerpen een wereldstad, dan toch niet als het sneeuwt.

  42. Men heeft het bij die diensten nog steeds niet door: eerst ruimen en dan strooien, indien nodig.(want dat strooizout vreet aan alles!+ milieuonvriendelijk) Strooien op een te dik besneeuwd wegdek, fietspad zonder eerst te ruimen is verloren gestrooid!

  43. In de Antwerpse codex staat, dat je sneeuw MOET ruimen voor he deur. Indien niet ben je verantwoordelijk voor het geval iemand valt en zich kwetst! Wat gebeurt er indien de Gemeente zijn werk niet doet? NIETS en ellenlange brieven moeten sturen door je advocaat! Mor ik drink enkel Cola light! Dit gezegd zijnde.

  44. Niet alleen bij de sneeuw is er ellende. Op Linkeroever worden de bladeren die in de periode oktober-november zijn gevallen niet weggeruimd op de fietspaden (de eigenaars doen dat wel op de voetpaden) en als het regent moet je echt serieus oppassen. Dit is dus de situatie vOOr de sneeuw. Ik vermoed dat ze nog steeds niet opgeruimd liggen, maar ik ga nu terug met de auto naar het Eilandje want ben mijn leven nog niet beu. Fietsen in de stad is veilig? jaja, wat een sprookje.

  45. Heel terechte brief. En goed dat iemand de moeite neemt om dat op papier te zetten en te laten publiceren.

    Ik heb me ook al geërgerd aan het feit dat we ons als fietser een weg moeten laveren over de gladde ijsmodder die van de autorijwegen of garage-opritten naar de fietspaden is weggeveegd bij sneeuwweer.

    Maar zout strooien is ook geen zaligmakende oplossing. Dat komt allemaal in de natuur terecht en vaak krijg je dan naargelang de weersomstandigheden nadien weer extra ijsvorming op de weg.

    Wel kunnen wij als fietser zelf onze verantwoordelijkheid nemen door met winterbanden te fietsen. Een relatief kleine investering waarmee je veilig over elk soort winterse ondergrond kan rijden. De banden zijn van speciaal rubber gemaakt die zacht blijft bij vriestemperaturen (normale banden worden bij die temperaturen juiste hard waardoor je extra glijdt). Je hebt dan veel grip, ook over ijs. Zijn je winterbanden ook nog van spikes voorzien dan kan je zelfs over dikke lagen sneeuw rijden. Geen zout meer nodig.

Leave a reply to Erik Vandenberghe Cancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.